Kongresen: slut

Hemma igen. Efter en tuff och lång vecka i Örebro. Jag har sovit i ungefär 13 timmar inatt, och jag skulle nog ha kunnat sova längre om inte jag vaknat av att telefonen ringde. Ja jisses vad jag var trött.

Kongressen var... intressant. PÅ både gott och ont. Jag har lärt mej så mycket om politik den här veckan. Både om olika frågor, men också om hur saker och tinga kan gå till... Och det har väl inte bara varit roligt, tvärtom. De var förjävligt. Det är så jävla sjukt. Jag tänker inte gå in på några detaljer, men låt mej säga såhär: folk kan göra mycket för att få sin vilja igenom.
Jag var inte där som ombud, utan som "tomte". Jag och Daniel, som också var tomte, skulle se till att ombuden var nöjda. Vi skulle se till att de fick något att äta om de blev hungriga och att de fick något att dricka om de var törstiga, och så vidare. Jag är så glad att jag inte var ett ombud.

Jag tänker börja med att berätta om allt det dåliga med veckan.
-Farfar dog i måndags. Det är egentligen ingen stor grej, eftersom han har varit död för mej ganska länge... Men jag var så trött att det liksom inte gick att låta bli att gråta. Hade jag varit hemma hade jag nog inte gråtit.
-Folk gör vad som helst för att få som de vill, därmed kunde det bli lite dålig stämning.
-Vi fick sova 17 timmar på fyra nätter. Inte så kul, men man vande sej efter typ två dygn.
-Man var tvungen att klä upp sej och gå på en jävla kongressfest... Det var värsta banketten och folk gick omkring i värsta balkläder. Själv hade jag en otvättad kjol med en ostrucken och förstor blus. Jag kände mej som den fulaste tjejen alive. Det var inte det minsta kul, men det kändes bättre efter att jag fått bryta ihop.
-Under banketten var det komikern Peter Wahlbeck som stod för underhållningen. Han hade gubbhumor som gick ut på sexistiska och rasistiska skämt. Hur smart är det att dra sådana i ett rum fullt med 600 politiskt aktiva? Många där inne hade feminism och antirasism som hjärtefrågor. Han var verkligen helt sjuk i huvudet den komikern. Jag skrattade inte åt ett enda jävla skämt han drog.
-Vi var tvungna att springa till tåget när vi skulle hem.

Hmmm... Ja, det är allt dåligt jag kan komma på för stunden, så nu går jag vidare till det roliga.
-Gänget från gävleborg var hur härligt som helst! Vi fick oss några skratt tillsammans.
-Jag har lärt mej mycket.
-Outlandish spelade på kongressfesten, då kunde jag släppa allt. Helt plötsligt försvann alla andra, och jag stod och dansade in a world of my own. Då och då släppte jag in några andra, Erik tillexempel. Och fanny och de andra från Gävleborg, men oftast fanns bara jag. Jag och musiken. Det var underbart. Det var nog enda gången på hela veckan som jag slappnade av på riktigt.
-Det var en tjej som gick upp till Peter Wahlbeck när han uppträdde, så han sa: "Åh, här kommer en ur publiken! Säg något till publiken!" och så gav han henne micken. Då sa hon: "Du borde sluta nu, du är inte rolig." Hela salen applåderade åt henne. Då blev Wahlbeck lite illa till mods. Han berättade klart skämtet han var mitt i, sen gick han av scenen och åkte hem. Gud så skönt. Då kom Tage G Petterson, och han var ju faktisk rolig. De skulle ha anställt honom för att underhålla istället.
-Alla lyckades komma med tåget.

That's about it...

Trots att det var så mycket skit så ångrar jag inte att jag åkte. Det var skönt att få upp ögonen för det. Det känns som att jag har vuxit en aning, jag känner mej inte lika blåögd längre, på något vis. Det var en bra erfarenhet. fast än det var jobbigt många gånger.

Winnerbäck har varit min räddning under veckan. När jag behävde honom fanns han där för mej. Tack.
Nu lyssnar jag på "Hugger i sten".
Jag dricker glögg
Med balkong dörren öppen inatt
Jag är så trött på alla mail och koder
Jag vill ha dig här på riktigt inatt
Och suga liv ur din halspulsåder
Ja för en doft av sommarens sista dagar
När vinden blåser in ifrån England


Som du sa det kan vara svårt att bli riktigt nöjd
Det är så lätt att fantisera
Och mina tankar och minnen står mig upp i halsen
Men mycket vill ha mera
Och jag har kvar av sommarn om du behagar
Om du behagar komma hem från England
Jag har väl knappast lärt mig nåt sen sist
Nej inte jag
Men dina ord ligger och gnager här dag efter dag

Nu orkar jag inte tänka mer. Nu blir det bilder på bilddagboken istället! (elinjag.bilddagboken.se)
Peace out, kamrater och alla ni andra!


Kommentarer
Postat av: sneanea

Förstår att du måste tyckt det var jobbigt, jag tyckte DÅKen var jobbig och den var ju mycket kortare och inte lika krävande liksom.. Men, hoppas du mår bättre nu :)

2007-08-11 @ 16:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0